Ratsukseni tuli siis Kamilla kaikkiin osakokeisiin. Koulu- ja rataesteluokat saatiin valita itse. Päädyin menemään CCI/CIC* (he A) kouluradan, esteiksi tuli 90 cm. Eniten huoletti etten ollut hypännyt Kamillalla rataesteitä koskaan tätä ennen.
Aikataulutin valmistautumisen hyvin ja olinkin aikataulussa siihen asti, kunnes päätin lopulta laittaa vielä suojat jalkoihin kouluradalle. Pohdin että koska hepalla on takahokit niin ehkä parempi pelata varman päälle. Verkkaan kuljin ihan väärästä paikasta eikä kukaan sanonut mitään. Olisi pitänyt kiertää maneesin takaa ja mennä takaportista pikkukentälle.
Hyppäsin kentällä kyytiin ja 3 ratsukkoa oli menemättä ennen meitä. Näille oli laskettu n. 8 min/ratsukko eli yhä oli aikaa.
Kamilla oli yllättävän hyvin avuilla ja heti kun otin ohjat, oli alla oikein päin kulkeva hevonen. Koutsia ei ollut, joten kyselin vähän muilta leiriläisiltä. Kommentti oli että satula on aika takana. Siltä minustakin tuntui. Säädettiin sitä sitten vielä edemmäs. Selästä näytti paremmalta mutten ole varma jäikö vyön eteen kämmenenleveys ja lavoille tarpeeksi tilaa.
Menin tässä vaiheessa enimmäkseen käyntiä ja kevyttä ravia. Tällä tasolla (he A) radalla on jo pakko istua alas. Laukkoja menin vähän vastalaukkoina. Sekä pysähdyksiä ravista. Otin tietoisen riskin enkä peruuttanut verkassa ollenkaan. Pysähdykset tulivat nyt paremmin ajatuksella eteen eikä lähtenyt siirtelemään jalkoja taakse.
Lopulta rupesin ratsastamaan ohjelmaa läpi ihan muistin virkistykseksi. Alkuosa pikkukentällä. Sitten päästiin isolle kentälle valmistautumaan esteradan joukkoon. Tein laukkaohjelman siinä. Vähän ahdasta oli yrittää keskilaukkailla.
Pitkin ohjin lepotaukoja ei pidetty vaan pidin humman töissä. Aika pian edellinen lopettikin ja päästiin aitoihin. Pidin raipan mukana koska sai. Ravasin pituushalkaisijan pari kertaa, vähän ympyröitä, teinköhän jonkun lävistäjän ja taas ehdin juuri laukkaan kun tuli lähtömerkki. Sekoitin pasmani täysin enkä muistanut kummasta suunnasta piti aloittaa. Pyörin ympyröitä ja yritin pysyä kaukana keskilinjasta.
Kun sain homman alkuun niin sitten lähti sujumaan. Suora sisääntulo, hyvät ravivoltit. Oikea toki vasenta huonompi. Käyntisiirtymä suht siisti. Keskiraviin olin itse vähän pettynyt kun se ei lähtenyt niin hyvin kuin treeneissä. Tehtiin se kohti vesilätäkköä ja tuntui että Kamilla katsoi sitä. Enemmän kyllä sakotettiin epätasaisuudesta (keskenään erimittaisia askeleita). En muista esitinkö juuri minkäänlaista siirtymistä takaisin harjoitusraviin.
Pysähdys oli ihan yllättävän hyvä ja pisteessä! Peruutuskin lähti asiallisesti ja suoraan! Ei toki kaikista hienoin vaan tästä tuli vain 6,0 (vielä pehmeämmäksi). Käynnit pysyivät puhtaina ja saatiin seiskaa (tasaisempi tuntuma).
Keskilaukoissa takaosa olisi pitänyt saada pyörimään paremmin. Selkään en huomannut mitään tuollaista. Toki olisi voinut lähteä säpäkämmin ja aktiivisemmin. Ensimmäisellä puoliympyrällä olisi pitänyt taivuttaa tasaisemmin (en muistanut kiinnittää siihen huomiota) ja uralla tuli vastalaukassa vähän kiemuraa kun yritin suoristaa. Tästäkin 6,0. Ravisiirtymä taisi tulla vähän valmistelematta ja toinenkin nosto hitusen ajoissa, 6,0 näistäkin.
Jälkimmäinen puoliympyrä oli parempi ja vastalaukka tasapainoisempi. Tämäkin ravisiirtymä taisi tulla vähän yllättäen.
Loppulinjalle osuttiin hyvin ja pysähdyksessä oli suora ja tasan. Ei hivutteluja taakse. Jes!
"Hienoja ja lennokkaita pätkiä. Korrektisti ratsastettu. Tuntuma vielä tasaisemmaksi. Laukkaan vielä voimaa ja lyhyemmäksi. Tsempit."
Alakertaan kuuliaisuudesta tuli kutonen, askellajeista 6,5 ja loput olivat seiskaa. Samoin yläkerrassa oli pitkä rivi seiskoja ja loput 6,5 noiden muutaman kutosen lisäksi. Prosentteja tuli 66,087 eli heittämällä oma ennätykseni (tämä tosin selvisi vasta esteradan jälkeen). Oli tämä kyllä varmasti parhaita ratojanikin. Ihanaa!
Sannalle kiitos videoinnista!
Ennen esterataa meillä oli sen verran taukoa että Kamilla pääsi talliin huilaamaan. Huitelin itse hetken muualla ja opettelin esteradan. Sitten vaihdoin estesatulan, lisäsin rintaremmin ja lähdettiin vähän etuajassa liikkeelle.
Estepiirros. |
Hyppäsin pikkukentällä kyytiin ja onneksi toinen ope oli verkkavahtina. Olisin ollut aivan lirissä ilman ohjattua verkkaa.
Siinä ei paljoa kävelty eikä ravailtu vaan ruvettiin laukkaamaan. Yritin herättää laukassa liikkeelle mutta jäi vähän uneliaaksi eikä syttynyt kunnolla. Olisi pitänyt tehdä jotain erilailla. Siihen se estetunti pohjille olisi saattanut auttaa.
Verkkahypyt oli aikamoista mönkimistä ja kömpimistä. Pystyä ja okseria. Menin laskuissa sekaisin mutta ehkä 5 - 7 hyppyä. Kuskille todella rankkaa. Ei saa yhtään ennakoida eikä sukeltaa. Pohdin jo että onneksi ei lähdetty hyppäämään metriä, ysikympissä on ihan tarpeeksi tekemistä.
Radalla sai hypätä ykkösen halutessaan ensin. Halusin ja päästiin yli. Yhä vähän hitaasti. Samalla tavalla hidas, pitkä ja löysä oli koko suorituksemme. Bonuksena väliin tuli muutama väärä laukka.
Ensimmäinen puomi otettiin heti kakkoselta. Koo ei nostanut jalkojaan tarpeeksi. Neloselle mentiin risti- ja ties missä laukassa ja sekin taisi kopsahtaa. Linja sujuttiin kuitenkin suunnitellusti viiteen.
Sarjan A eli kutonen kopsahti oikein kunnolla. Siinä oli tuuria ettei pudonnut. Tänään maltoin olla tuijottelematta taakse. Sarjaväli kahdella askeleella kuten piti. Seiskaa tuijotti kuitenkin vaikka oltiin se jo käyty katsomassa. Sai nostettua jalat miniaskeleesta yli.
Ennen kasia oli taas väärä laukka. Sain vaihdettua vain ristille. Ajattelin että vauhti nuupahtaa kokonaan jos korjaan ravin kautta. Ehkä olisi kuitenkin kannattanut. Vaikka tehtiin kasille mielestäni ihan hyvä tie niin humma taisi päästä kaarteessa valahtamaan pitkäksi ja veltoksi. Ei edes suurta askelvirhettä mutta stoppasi kasille. Pystyn olisi ehkä mönkinyt vielä yli muttei ysikympin okseria. Ehdin tässä taas miettiä että jos tulee toinen kielto niin tämä oli tässä.
Kovin pitkään ei estettä ihmetelty vaan otin rivakasti uuden lähestymisen. Myötälaukka ja vähän ponnekkaammin, nyt päästiin yli. Vähän ristilaukkaa vielä väliin ja ysistä eli vikasta puhtaasti yli. Huh! Oli noin 20x rankempaa kuin koulurata! Ehkä yhdelle esteelle imi itse.
Sanna kuvasi alun ja Caro radan. Ei onneksi näytä läheskään niin pahalta kuin tuntui!
Hassu hevonen: koulussa oli skarpisti ja esteille hyytyi. Ehkä lyhyempi raippa tai jalustimet vaikuttivat asiaan?
Esteistä kerääntyi siis 8 virhepistettä lisää ja päivän saldoksi tuli -41,9 vp. Huomenna jatkuu maastoesteillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!
Kommentit hyväksytään moderoinnin kautta.
-Nora