torstai 29. lokakuuta 2020

Sopivan jänniä erikoisesteitä

 Torstaina siirsin tuntiani pari tuntia myöhemmäksi, koska pienryhmässä ollut estetuntipaikka houkutti niin kovasti. Keli oli märkä +7°C. Tunnin aikana tuli muutama ihan reipas sadekuuro maneesin kattoon.

Kapea este.
©Hanna Moisanen

Ratsukseni oli jaettu taas Senja ja vihdoin oli luvassa erikoisesteitä! Senja oli ollut tuntia aiemmin koulutunnilla, joten karvaromaani piti taas vaihtaa estesatulaan.

Nätti Senja.
©Hanna Moisanen

Edelliset lopettivat hyvin ajallaan, joten vaikka oltiin menossa ajoissa maneesiin niin silti olisi voinut olla vielä aiemminkin. Esteiksi kasattiin kapea pysty lävistäjälle, 5 laukan linja toiselle lävistäjälle (toisen alla vesimatto), 4 laukan linja pitkän sivun suuntaisesti (toisella lainelankku) ja toiselle pitkälle sivulle 7 metrin sarja pysty-okseri (molempien esteiden alle tuli täytteitä).

Sarjan okseri.
©Hanna Moisanen

Jalkani olivat eilisestä porrasjuoksusta sen verran jumissa, että suurin virhe oli yrittää potkaista maassa olevaa puomia sivulle. Etureisi kramppasi heti. Onneksi ei haitannut ratsastusta.

Lainelankku.
©Hanna Moisanen

Esteiden kasaamisessa meni sen verran aikaa että hyppäsin ratsaille vasta vartin yli. Alkukävelyt oli hoidettu, joten ravia ja laukkaa. Taas kieli pilkotti suusta enkä osannut ratsastaa sitä sisään. Ratsukoita tunnilla oli tosiaan 6.

©Hanna Moisanen

Ensimmäisenä tehtävänä laukattiin ympyrällä olevien maapuomien yli. 3 puomia, 2,5 metrin välein. Enkä huomannut Senjan vinoutta ja puskemista. Pitäisi huomata, sanoi ope. Olen samaa mieltä. Paikkojen näkeminen puomeille oli kumman vaikeaa tänään. Monesti otin sitten vielä yhden askeleen.

Ensimmäisenä esteenä tultiin kapea. Varmuuden vuoksi vähän hitaasti. En tiedä oliko siinä järkeä. Este meni hyvin mutta jättölinjan vieressä ollut lainelankku aiheutti tuijottelua ja kiemurtelua. Oikeasta vasempaan laukkaan ensin pari kertaa lävistäjällä ja sitten vasemmassa laukassa ovaalilla pari kertaa. Vasta vikalla kerralla tultiin lainetta tuijottelematta myötälaukassa alas.

Kapea.
©Hanna Moisanen

Sitten taidettiin tulla 5 laukan linja pystyltä vesimatolle. Napautin raipalla välissä. Senjan kierrokset nousivat mutta meni empimättä yli. Taidettiin tulla tämäkin kahdesti.

Peppu ylös!
©Hanna Moisanen

Jossakin välissä laitoin ohjien päähän solmun, jottei pitkällä lepattavasta päästä tulisi ongelmia.

Tultiin myös sarja. 7 metriä eli yksi askel ihan isolla laukalla. Tykkäsin tästä huomattavasti enemmän kuin aiemmista 8 metrin ja kahden laukan väleistä.

Suurin kauhistus Senjalle olivat okserin vieressä olevat johteet, joita rupesi tuijottamaan ja karttamaan hyppyjen välissä. Kuskilla oli sadasosasekunteja aikaa pohtia että saanko käännettyä tolpan sisäpuolelle vai mennäänkö okserista ohi. Osuttiin esteelle. Sen verran laitaan meni että jalkani potkaisi tolpan nurin ja este kaatui peräämme. Odotin Senjalta pomppuhepuleita muttei sanonutkaan mitään. Oho ja vau!

Sarjan a.
©Hanna Moisanen

Toisella kierroksella johteet tulivat esteiden alle. Varmistin raipalla ja se auttoi. Yli mutta vähän jännittyneesti. Itse yritin pysyä turvallisessa takanojassa, joten en ollut aina hypyissä mukana niin hyvin kuin olisin voinut olla. Tultiin sarja noin kolmesti.

Ei ihan suorana ja keskellä.
©Hanna Moisanen

Sitten linja pystyltä lainelankulle. Välin pituutta ei kerrottu etukäteen. Muut menivät ahtaalla viidellä. Päädyin samaan viiteen. Taas varmistin raipalla ja yli mentiin. Siistit viisi. Jotakin kiemuraa väliin saattoi tulla. Pari kertaa tämäkin.

Kierteellä ulos.
©Hanna Moisanen

Lopuksi tultiin vielä rata. Kapea toisesta suunnasta, lainelankkulinja, vesimattolinja toiseen suuntaan ja sarja. Moni pudotti ykkösen, joten ratsastin sille huolellisesti. Hyvin meni. Linjalle en nähnyt askelta ja jäätiin vähän odottelemaan molemmat esteet. Kivasti Senja kuitenkin meni lainelankustakin yli vaikka kuski vain odotti. 5 askelta koska tultiin lähelle ekaa.

Kuskia jännittää, missä myötäys?
©Hanna Moisanen

Seuraava linja sujui hienosti viiteen. Vasta tunnin jälkeen tajusin ettei oltu tultu sitä tähän suuntaan. En tainnut enää varmistella vesimattoa raipalla. Ope huuteli ottamaan kaarteessa vähän hallintaan. Sarjalle tultiin hyvin ja ylitettiinkin se sujuvasti.

Nyrkit pystyyn!
©Hanna Moisanen

Sakkona heti perään lainelankkulinja, jonka kaveri tosin kaatoi ohimennessään ja jouduttiin odottamaan hetki. Nyt tultiin vähän sujuvammin sisään ja päästiin helposti neljällä. Estekorkeus oli max n. 80 cm. Osa oli vähän pienempiä.

Missä kuskin pylly?
Ope kumitettu kuvasta.
©Hanna Moisanen

Kuski oli taas hangonkeksinaamalla. Nyt oli juuri sopivan jännää ja kaikesta selvittiin hienosti! Ei kieltoja eikä Senja ottanut yhtään puomia. Enkä tainnut itsekään pahasti varvistella jalustimilla. Kiva oli myös että kaikilla muillakin meni tosi kivasti. Hepat olivat ihan liekeissä.

Jiihaa!
©Hanna Moisanen

Loppuravattiin viimeisten hypätessä. Ei ihan rennointa menoa. Loppukäynnit sitten esteitä purkaen. Selässä olin vain noin kolme varttia mutta tuntui että ehdittin silti hirmuisesti.

Loppuhoidoissa olin tänään taas yllättävän nopea. Nelisenkymmentä minuuttia tunnin lopusta hyppäsin jo autoon.

Ongelmia:
ei kovin rento ratsu
kieli oli taas liikaa näkyvillä
pari kertaa ei ollut ponnistuspaikkoja
potkaisin kerran okserin nurin

Parannusta:
sopivan jännää, pääsi ylittämään itsensä
ei kieltoja
Senja ei ottanut puomeja
loppua kohti meni omalla imulla
tosi kiva tunti
kaikilla meni hienosti!

Hanna taisi kuvata videotkin, kiitos! Klipit eivät ole kronologisessa järjestyksessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Kommentit hyväksytään moderoinnin kautta.
-Nora