Sunnuntaina satuin olemaan pitkästä aikaa Oulussa samaan aikaan kuin Aira. Toista kertaa Hempalla mukaan ratsastuspilatekseen siis. Pikkaralaan järjestyi ryhmät ja päästiin mukaan maneesille. Autolla oli sen verran liukasta että päätin mennä ratsain. -8°C.
Oltiin iltapäivän jälkimmäisessä ryhmässä eli 16.30. Mennessä oli vielä yllättävän valoisaa ja hölköteltiin matka ravissa. Kuskille tuli kuuma. Sekä junarata että iso autotie ylittyivät oikein asiallisesti. Ennen autotietä takaa meni juna. Alkumatkasta Hemppa vähän pärski ja ravisteli. Pohdin kutittiko turpaheijastin.
Maneesilla oltiin aikataulussa. Matkaan meni puolisen tuntia. Purin heijastimet ja toppavaatteet. Ehdittiin kävellä tovi ja otin ohjia vähän tuntumalle.
Ope kysyi toiveita ja vastasin että molempien (minun + Hempan) suoristamista. Ryhmässä oli 2 ratsukkoa.
Aloitettiin taas käynnissä ja kuskit ohjattiin oikeisiin asentoihin. Tänään päästiin tässä ns. aika helpolla. Vähän edemmäs satulassa. Käännä lantio alle, napa sisään. Ylävatsan tuki. Rintakehän ajatus eteen ja alas. Hengitys tietysti mukana kylkiin ja kylkikaariin. Kanna kantapäät. Hemppa kulki käynnissä vähän hirvenä ja ohje oli liikutella kuolainta.
Oikeassa kierroksessa ohje oli siirtää käsiä ja lantiota oikealle, lapoja vasemmalle. Vasemmassa kierroksessa olin kuulemma suorempi. Ope kommentoi että olisi hyvä jos ohjeet saisi kuvattua (äänitettyä) talteen niin muistaisi kotona paremmin mitä korjata.
Alkutunnista sormilla meinasi olla kylmä. Mentiin käynnit molempiin suuntiin ja Hemppa tasoittui taas ihmeellisen hyvin. Kuskien lämmittelyksi vaihdettiin raviin. Mentiin pääosin pääty-ympyrällä. Välillä vähän pienennettiin ja suurennettiin ympyrää. Minun piti muistaa pitää kyljet hallussa, etenkin ulkopuolelta. Hauska vinkki oli myös että keventäessä paino pois jalustimilta. Kuvittelen että osasin toteuttaa ohjeet suht hyvin.
Hemppa ravasi poikkeuksellisen tasaisena. Toki ei siinä vatsalihasten ja lapojen miettimisen ohessa enää muistanut värkätä ratsua. Ei nykinyt. Turpa luotilinjalla tai vahvasti siihen suuntaan. Vähän pitkähköllä kaulalla ehkä. Mutta ei pahasti mutkalla. Kuskin piti ajatella itsensä ulkoetujalan päälle. Se oli vähän omituista. Muutenkin olo oli kuin s-mutkalle väännetyllä kellonsoittajalla, jälleen kerran. Mutta Hemppa kulki hyvin. Ylävatsalla piti hidastaa ravia, se jäi vielä aika teoreettiselle asteelle. Kun hidastui liikaa niin pohkeet käyttöön. Vähän tuntui tulevan vasenta pohjetta päin. Tänään piti palata vain kerran pari vanhaan asentoon. Hempan selkä putosi siinä alas ja ohjaus huononi.
Saatiin taas valita harjoitusravin ja laukan väliltä. Kumpikaan kuskeista ei tainnut tajuta kysymystä. Mutta laukkaan päädyttiin. Harjoitusravista nosto. Laukassa pitäisi istua samoin heijaamatta lantiolla kuin ravissa tms. Oikea kierros ensin.
Hemppa nosti laukat nätisti ja laukkasi molemmat rentona. Mietin taas niin paljon itseäni että humma jäi vähän statistiksi. Tuskin oli nelitahtinen, siihen oltaisiin varmasti puututtu. Jälkimmäinen vasen kierros oli helpompi kuten arvelinkin. En muista tuliko siinä jotain korjauskehotuksia. Yritin jokusen kerran kaartaa radan poikki keskempää ja vilkuilla peileistä. Selkäni näytti epäilyttävän suoralta siihen verrattuna miltä tuntui.
Lyhyet pätkät harjoitusravia olivat vähän pompottavia. Laukkojen jälkeen saatiin jatkaa keventäen ja tunti oli hujahtanut vilauksessa ohi. Päivän positiivisin asia omasta mielestäni oli nykimätön ratsu. Ope sanoi että nykiminen johtuu puutteellisesta kuskin ylävatsan tuesta ja siitä aiheutuvasta hartioiden jännittymisestä.
Hempalle ei tullut tänään pahasti hiki. Leuan alta, alakaulasta ja korvien tyvistä oli hieman kostea. Virittelin heijastimet ja toppavaatteet takaisin ja lähdettiin pimeyteen.
Alkumatka oli sangen valaistu. Autotie ja junarata ylittyivät taas hienosti. Vaikka piti taas odotella jokunen auto ensin. Mutta loppumatkasta ei ollutkaan pilkkopimeää vaan puolikkaalla kuulla näki hyvin. Hemppa halusi hölkätä ja oli ihan riittävän valoisaa siihen. Autot ohitettiin käynnissä. Niitä oli menomatkalla ehkä 5, palatessa vähän enemmän. Hemppa ei sanonut mitään. Ihana, tolkku elukka! Koko reissun käytöksestä 10!
Ongelmia:
tunnilla käynnissä Hemppa oli alkuun vähän hirvi
harjoitusravi ei ollut kovin tasapainoista
muutama minikavahdus maastossa ja yksi maneesilla
Parannusta:
Hemppa toimi hienosti matkoilla ja tunnilla
junarata ja autotie ylittyivät hyvin
ei säikkyjä eikä kiukkuja
ei välittänyt autoista
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!
Kommentit hyväksytään moderoinnin kautta.
-Nora