torstai 28. toukokuuta 2015

Säätelyä, kääntelyä ja jännityksiä

Torstaina sain taas Lidan. Edellisestä kerrasta tuntui olevan ikuisuus sillä olin unohtanut miltä tamman satula näyttää. Nyt sille laitettiin Fossin entinen estepenkki ja tämän kokeilun jälkeen ei luultavasti jää vakikäyttöön. Vähän tuntui olevan takaa irti eikä tamma ollut parhaimmillaan. Kelinä aurinkoinen mutta vähän tuulinen reilu +15°C, tarkeni t-paidalla ja turvaliivillä vaikka vähän arveluttikin. Lopulta kaikki 5 kuskia olivat käsivarret paljaina.

Alkuverkassa käynti sujui pyöreänä, ravissa meni vähän pitkänä. Laukka parani loppua kohti. Vaihdot tuli ravin kautta. Sitten tultiin laukkaympyrää ja puomilinjaa. Ensin oikeassa, jossa ympyrällä alotettiin vahvasti puomille osuen. Linjalla tuli vikalla kerralla kelpo siirtymät mutta laukka nousi kuskin kenotuksesta väärin. Vasemmassa kierroksessa ei meinattu millään päästä kulmaan kun se oli niin kamala. Ympyrällä askel ei osunut puomille vaikka vaihtelin lähestymisreittiäkin. Ei ponnistanut pyynnöstä kaukaa vaan tuli ravisohellusta.

Sitten tultiin kavalettilinjaa. Ensin oikea, sitten vasen kierros. Alkuun kiemurtelua, vääriä laukkoja kavaletin jälkeen, epätäsmällisiä siirtymiä ja lopussa kulman oikomista. Pikkuhiljaa parannettiin näitä yksi kerrallaan ja lopuksi vasempaan kierrokseen pari viimeistä kertaa tuli jo sangen hyvää. Suoraan, tarkka nosto, pysyi myötälaukassa, merkillä raville ja vielä lähes kulmaan.

Tämän jälkeen hypättiin alun puomilinja ensin n. 50 cm esteillä (kavaleteilla) kummastakin suunnasta. Kolmea tai neljää laukkaa kaivattiin väleihin. Meillä mahtui niukasti 3. Taas laukat vilahti linjalla vääriksi kun en tsempannut keskittymistä niihin. Sitten lisättiin tehtävään suoran linjan jälkeen kaarevat linjat: okseri - samat kavaletit - okseri, 4 askeleen kaarilla. Tultiin kertaalleen kummastakin suunnasta. Ekalla kerralla jälkimmäinen 3 askelta suoraan oli taas ekaa ahtaampi. Ensimmäinen kaari kaatui vähän sisään ja 4 oli tosi ahdas, jälkimmäinen 4 taas jäi kauas. Toiseen suuntaan osasin nyt huijata ekaan kaareen vähän enemmän tilaa ja meni aika kivasti.

Lida hyppäsi vähän löysästi ja laukassa se oli jännittynyt. Jossain vaiheessa tuntia nostin laukan kun moottoripyörä ajoi ohi ja tamma yritti vähän hepuloida pää ylhäällä. Minä kun ajattelin ettei tarvita martingaalia. Kertaalleen veti omat pömelit myös meidän tehtävää edeltävällä valmisteluvoltilla. Nosti pään ylös, jännittyi ja lähti kiihdyttämään laukkaa. Tyynesti ohjasin ympyrälle ja ratsastin eteen. Puolessa kierroksessa selvittiin takaisin raiteille.

Lopuksi tultiin vielä okserit kiertäen innarikavalettien takaa. Lida yritti ohjautua kavaleteille. Ihan kelpo suoritus tästäkin tuli. Estekorkeus oli tänään maltillinen. Korkeimmat oli okserit ja nekin taisi olla max 70 cm. En tutkinut. Muutama pudotus meille tuli mutta aika maltillisesti. Loppuraveissa Lida oli hetkittäin hyvä.

Ongelmia:
kulma pelotti
laukassa jännittyi ja otti pömelit
hyppäsi vähän löysästi
muutama pudotus
kuskin vasen sisäreisi oli kipeä

Parannusta:
keskittymällä sain myötälaukan säilymään
laukkaa sai säädeltyä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Kommentit hyväksytään moderoinnin kautta.
-Nora