lauantai 9. helmikuuta 2013

Valma re 85 cm


Helmikuun alussa oli Aaltiksen tämän vuoden ekat estekisat. Pitkään pähkäilin luokan valinnan kanssa, varsinkin kun kuulin että isompaan on tulossa vesimatto. Totesin kuitenkin että 70 on vähän tylsä, lähdetään kokeilemaan taas sitä 85:sta. Pompin riemusta kun omistaja myöhemmin kysyi että tahtoisinko hypätä kisoissa Valmalla myös 70 cm. Tottakai tahdoin!

Pakkasta oli -8. Hepalle viritettiin punainen rusetti häntään. En tiedä kuinka nukuksissa olin, sillä 70-luokkaan tuppasin itseni väärään verkkaryhmään. Sain sitten kuitenkin hypätä ekan verkkaryhmän vikana. Verkassa Valma meni aika lujaa ja pidätteet meni huonosti läpi. Sisäpohje, sanoi ope. Muuten oli kuitenkin rauhallinen eikä kovin pahasti kyttäillyt mitään. Onneksi siitä rauhottui ja verkkahypyt meni ihan ok.

Ratapiirros 70 cm. Annelle kiitos valokuvauksesta.

Radat luokissa oli lähes samat. Ratapiirrokseen oli 70-luokkaan unohtunut ravipuomit, joten ne siellä radalla sitten myös oli (este 5). Aika jännä. Omaa vuoroa odotellessa tein pysähdyksiä ja yritin saada tammaa kuulolle. Jalustimet oli aika lyhyet ja mieluummin roikotin jalkoja ilman jalustimia. Ekoista aplodeista Valma sitten esitti pienen sivuloikan. Onneksi vain pienen, pysyin kyydissä.

70:n rata ei ollut ihan niin tasainen kuin olisin halunnut. Esteistä päästiin kuitenkin yli ja ravipuomitkin tultiin ravissa. Kääntäminen ei ollut ihan terävimmillään ja kaarteet luisui ulos. Loppuradan tiukka kaarre valahti sen verran että meinattiin hypätä kakkonen vääränä esteenä. Omat jalat tuntui menevän hypyissä taakse ja pitäisi mielestäni myödätä vielä paremmin hyppyihin. Mutta nollilla selvittiin, luokan hitain puhdas. Ite olin ihan unessa ja luokkien välissä haaveilin päikkäreistä.

Anne kuvasi meidän radan.


Sama rata kuskiperspektiivistä.

Valman uusi erikoisuus oli ettei se halunnut tulla karsinasta pois eikä halunnut mennä sinne takaisinkaan. Lähtiessä sai vähän patistella, takaisinpäin oli vaikeampaa. Piti lopulta ihan sisuuntua että päästiin perille. Eipä hepo siksi paljon ehtinyt luokkien välissä levähtääkään. Toinen kerta onnistui sitten huomattavasti helpommin.

Ratapiirros 85 cm myös Annen kuvaamana.

85:n rata oli erilainen kuin etukäteen kuulemani huhut. Vesieste oli radan jälkeen bonusesteenä eikä sitä hypätty verkassa. Kävin näyttämässä mattoa, johon oli kipattu kuumaa vettä. Vesi höyrysi ja Valmaa pelotti. Ratamestari huusi että älä jää siihen pyörimään. En oikein tiedä että oliko siitä näyttämisestä mitään hyötyä vai enempi haittaa. Meidän hyppyvuorolla ei nimittäin enää höyrynnyt. Vitosesteen alle oli tullut heinäpaali, mutta sitä ei kateltu. Normipelokkeet eli kukkia ja palmuja oli taas. Mutta kuski vähän heräsi kun piti terästäytyä kaiken jännän joukossa.

Tämä jälkimmäinen rata meni paremmin. Jätin tiukat käännökset suosiolla pois. Heti alkuun totesin että tahdon siistin nollan enkä edes ajatellut ratsastavani aikaa. Kivasti ja tasaisesti menikin. Ja koska olen niistä vesimatoista niin pitkään haaveillut niin vikan esteen jälkeen jatkettiin vielä matolle. Yritin ratsastaa tomerasti mutta silti Valma tyssäsi siihen. Hetken henkäisy ja uusi yritys. Eikä vieläkään. Nyt tuli sekä ratamestari että omistaja viereen avuksi. Pitkää ohjaa, anna tutkia, pidä tuntuma. Sitten otettiin puomi pois ja kolmas lähestyminen muttei vieläkään yli. Paikaltaan käskettiin hyppäyttää mutta eihän se mennyt. Lopulta otettiin vielä ravilähestyminen ja sillä päästiin vihdoin yli. Hieno tamma! Olin tyytyväinen että päästiin yli eikä kiellot jääneet harmittamaan yhtään. Sitä en vaan ite huomaa että kuinka pitkään hepo pelkää ja mistä alkaa pelleily. Naapurin GP-hyppääjän kanssa ei vesimatot kuulemma tuottaneet Valmalle ongelmia. Mutta onhan se vähän eri asia minä kyydissä kuin GP-kuski.

Tältä päivältä siis kaksi nollarataa. Jälkimmäisessäkin oltiin hitain puhdas. Jos aikaa tahtoisi parantaa niin kaarteita pitäisi saada tiukemmiksi ja esteiden välissä ratsastaa eteen. Nyt en oikein uskaltanut kun se kiinni saaminen on vähän arveluttavaa. Veikkaisin että ulkoradoilla pärjäisi paremmin.

Annen kuvaama 85-rata.

Kypäräkameran versio.

Vesimatto ja sen selätys.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Kommentit hyväksytään moderoinnin kautta.
-Nora