Keli lupasi vihdoin hellelukemia ja lähtiessä oli +27°C. Tallillemenomatkalla kävin Turkan kautta ja ajattelin että kivempi opetella radat ja kävellä maastorata ilman että Hempan tarvitsee sillä aikaa läkähtyä kopissa. Kisat sujuivat sangen pitkälle ennustetun aikataulun mukaisesti.
80 cm ratapiirros. |
Oma lähtemiseni oli taas omaan tapaani myöhäistä. Lopulta jäin vielä tallilla vähän suustani kiinni. Onneksi Hemppa ei ollut likainen ja lastautui sukkana. Kun päästiin kisapaikalle niin 80 cm radan kävelyni oli juuri menossa. Aika haipakkaa ehdin sinne vielä joukkoon. Onneksi olin tosiaan ehtinyt opetella sen jo aiemmin. Eikä joukossa ollut epäilyttävän näköisiä esteitä.
Sangen haipakkaa tapahtui myös kisavaatteiden vaihto sekä humman varustus. Kisanumero unohtui vielä matkasta, koska olin katsonut listat turhan hutaisten enkä ollut sitä huomannut. Ensin ei oltu yhtään myöhässä mutta numeron kaivelun kanssa meinasi tulla kiire. Ehdin toki kävellä vähän alle ja kentällä ravailla hetken. Lopulta verkkamme oli kuitenkin hyvin tiivis. Herättelin laukassa ja otettiin 3 verkkahyppyä. Viimeisellä hypättiin okseri niin reunasta että potkaisin tolpat varpaallani kumoon. Tämä ei onneksi Hemppaa haitannut. Siitä oli sitten hyvä karata valmistautumaan kentälle muiden jäädessä nostelemaan tolppia pystyyn.
©Mira Kesti |
Päästiin heti aitoihin kun saavuttiin paikalle. Kaksi sai olla suorittavan lisäksi. Melko pian suorittava hevonen nakkasi kuskinsa kyydistä ja laukkaili pitkin poikin irrallaan. Eikä saanut mennä alle. En silti meinannut löytää paikkaa, missä ei oltaisi alla. Hemppa sen sijaan kauhistui uutta kentän viereen rakennettua katsomoa. Onneksi tässä oli lopulta tarpeeksi aikaa tuijotella yleisöä ja todeta ne vaarattomiksi. Näytin myös valikoidusti muutaman esteen. Taisin kuulla ohimennen että luokassa on tullut vasta yksi tuplanolla.
©Mira Kesti |
©Mira Kesti |
©Mira Kesti |
©Ella Strid |
Hemppa <3 br="">©Mira Kesti 3> |
Tästä radastamme ei tainnut tulla videoaineistoa.
Nyt Hemppa käyttäytyi kunniakierroksella mutta yhä vähän arasteli ratahenkilökuntaa. Punainen rusetti siis ainakin matkamuistoksi.
©Mira Kesti |
©Mira Kesti |
Sain myös apukädet ja pääsin itse käymään vessassa ennen seuraavaa luokkaa. Henkinenkin tsemppi tuli tarpeeseen. Lamaannusjännitys meinasi iskeä muttei lopulta tullut yhtä pahana kuin Niinisalossa.
Ratapiirros maastoesteistä. Ihanneaika 1 min 48 s. |
Metrin luokan loputtua lähdettiin hivuttautumaan maastoesteluokan kisaverkkaan. Siellä oli jo pari ratsukkoa ennen meitä. Luokan alkuun olikin vielä parikymmentä minuuttia ja meidän lähtövuoromme oli neljäs. Käveltiin alkuun rauhassa ja pikkuhiljaa muutkin kisaajat valuivat paikalle. Nyt tilaa oli sen verran ettei kukaan viuhtonut kovin läheltä eikä Hemppa ottanut kavereista kierroksia. Lopulta mekin vähän ravailimme. Laukkoja otettiin melko myöhään. Ensimmäinen hyppy minitukille vasta siinä vaiheessa kun ensimmäinen teki jo lähtöä.
Voihan ilmeet! ©Mira Kesti |
Hemppa ei välittänyt minitukista yhtään. Sileällä laukat lähtivät kivasti eteen ja humma tuntui kuuliaiselta. Alkuverkan vino kuikuilu oli jäänyt ja ratsu oli kahden ohjan tuntumalla.
Kaunis Hemppa. Missä jalustin? ©Mira Kesti |
Toinen verkkahyppy tultiin toiselle verkkaesteelle eli valkoiselle. Lähestyminen ihan ok mutta viimeisessä askeleessa Hemppa taas empi ja pohti kieltoa. Meni kuitenkin yli ja kuski oli taas epätasapainossa esteen jälkeen ja roikkui hetken ohjissa pysyäkseen kyydissä. Ei näin!
Voihan kuskin ilme! ©Ella Strid |
Totesin että tarvitaan jotain turvallisempaa tähän väliin ja tultiin mini uudestaan. Ei ongelmia. Sitten uusi lähestyminen valkoiselle. Nyt harjasta kiinni. Tultiin ihan hyvin mutta Hemppa taisi ottaa edellisestä vähän itseensä ja hyppäsi selättömästi sekä kopsautti takasensa esteeseen. Kehut, lisää laukkaa ja uudestaan. Yhä harjasta kiinni ja nyt tuli siisti hyppy. Siihen oli hyvä lopettaa. Eikä omaan lähtöönkään ollut enää tolkuttomasti aikaa.
Tässähän me näytetään jopa aika suorilta! ©Mira Kesti |
Tänään selvisi että "lentävä lähtö kielletty" tarkoittaa että kun lähtölupa tulee niin vasta lähtölinjalla saa nostaa laukan. Ahaa! (Myöhemmin selvisi että tarkoittaa sitä että lähtöluvan tullessa et saa ylittää lähtölinjaa täydessä vauhdissa.) Nyt en ollut omaa vuoroani odotellessa erityisen kauhusta kankea. Vain vähän.
Ykköseste. ©Mira Kesti |
Kun lähtölupa tuli niin taas Hemppa jähmettyi. Edettiin kyllä mutta laukka oli kaikkea muuta kuin sujuvaa. Tuntui että tuijotteli etäällä esteen vieressä seissyttä estevahtia. Sain kuitenkin kammettua ykkösestä yli. Kakkoselle sama nahkeilu ja vauhti vain loppui esteen eteen. Korkeutta oli 80 cm pintaan, joten en halunnut kokeilla olisiko hypännyt vielä nyypähdysvauhdista. Ei ole turvallistakaan. Voltti ja uudella yrityksellä yli.
Kielto ja kenotusta. ©Ella Strid |
Kakkoseste. ©Mira Kesti |
Kielto kolmoselle. ©Mira Kesti |
©Mira Kesti |
Vähän voisi kuski työntää käsiään eteenpäin. ©Mira Kesti |
Tämä kavaltaa että ihan keskeltä ei menty. ©Ella Strid |
Kova sivutuuli tms. ©Mira Kesti |
Kuskin mystinen pyllyheitto. ©Ella Strid |
Käsiä vähän enemmän myötäykseen. Kuskin sivuvenkulointi ei näy tässä. ©Ella Strid |
Hemppakin sen kertoo jos kuski ei ymmärrä. ©Ella Strid |
Missäs se kuskin pylly on? ©Mira Kesti |
Kuski oli niin kisatohinoissa että GoPro unohtui autoon.
Tomi videoi ratamme:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!
Kommentit hyväksytään moderoinnin kautta.
-Nora