keskiviikko 10. huhtikuuta 2019

Jatkuvaa parantamista

Keskiviikkona oli hyppypäivä Assilla. Nyt jo vähän ahdisti että ensi viikolla pääsen vain kertaalleen. Tätä se paremmin sujuminen teettää. Nyt oli jo vieroitusoireita.

Assilla oli vekki kyljessä, joten jätin kannukset varmuuden vuoksi pois.

Keli oli pakkasella ja tänään hypättiin taas yksärillä. Tai siis ei juuri hypätty vaan ope kasasi edelliskerran tapaan hyvin puomipainotteiset tehtävät. Myhäilin tyytyväisyyttä. Alkuverkat tehtiin ohjattuina eli vain kävelin kunnes tehtävät oli kasattu. Ohimennen hämmästyin kun huomasin peilistä että kippuralle pyrkivä oikea jalkani lepäsi itsestään kauniisti jalustimessa ja kantapää oli alhaalla! Joka suunnasta peileistä näytti oikein hyvältä. Jahuu!

Ravissa Assi aloitti oikein hyvin. Eteni letkeästi, ryhdikkäästi ja taipuisasti. Ope sanoi että kun Assi on noin hyvä niin kuski voi keskittyä omaan asentoonsa. Elävät kyynärpäät ja kädet tarpeeksi alhaalla (alempana kuin kouluratsastuksessa). Mentiin suoraa uraa ja ympyröitä, jokunen suunnanmuutos. Maneesissa oli kivan väljää. Suurin osa ajasta oltiin keskenämme, välillä oli toinen (talutettava) hevonen. 3 eri heppaa ehti käydä sinä aikana kun oltiin.

Ennen sen ihmeellisempiä tehtäviä tehtiin myös edelliskerralta tuttua eteenratsastusta ja huolellisia kulmia. Ope vaihdatti raippani koulumalliin ja helpottihan se kun ei tarvinnut irrotella ohjista. Pikkuhiljaa lisää ravia. Tarkasti kulmiin. Nyt ei onneksi kammoksuttu kumpaakaan päätyä. Vielä lisää ravia. Kulmista Assi lähti hyvin mutta kun pitkän sivun keskellä piti ottaa vähän kiinni ja pyytää uudestaan eteen niin lähti hitaammin. Älä potki vaan käytä raippaa. En tunnusta potkineeni. Hankalaa oli tietää koska ravia on riittävästi. Välillä hoputin liikaa ja välillä tyydyin liian hitaaseen. Tultiin pelkkä vasen kierros.

Sitten sama vasemmassa laukassa. Rennot kädet. Lisää laukkaa. Yritin pitää Assin suorana. Vauhdin lisääntyessä lähti vähän kanttailemaan kulmia. Huolelliset kulmat, lisää laukkaa. Tehtiin myös vaihto lennossa oikealle. Tai siis yritettiin. Onnistui vasta kolmannella kerralla. Riittävästi laukkaa lävistäjällä, jalat hiljaa. Sitten vaihtoapu. Ja kun Assi lopulta laukkasi riittävästi eteen ja tarpeeksi rennosti niin vaihtokin tuli. Kuski puuskutti tässä vaiheessa, Assilla toivottavasti kunto riitti paremmin. Otettiin vielä oikea laukka putkeen vaikka pohdin että jaksaakohan Assi. Hyvin skarppasi.

Välikäyntien jälkeen tultiin peilipäässä ympyrällä kolmen puomin yli. Vähän samaan tapaan kuin viimeisellä kerralla edellisen open kanssa yhdellä puomilla. Aloitettiin oikeassa kierroksessa. Ensin laukka oli hyvää mutta avoimella sivulla tuli kääntöongelmia. Lopulta laukka rupesi sammumaan. Aktiivisemmin. Jokaiseen väliin toivottiin viittä mutta välillä ylimääräisiä askelia livahti useampikin. Useampi kierros meni siinäkin kunnes tajusin että yksi väleistä pitää kääntää ja ajatella tiukemmin. Vasempaan kierrokseen tajusin kovistella laukan paremmin liikkeelle. Alkuun paikat eivät osuneet, tuli ravia tai loikki kaukaa vaihtaen laukankin välillä vääräksi. Parin käynnistelykierroksen jälkeen sain juonesta kiinni ja ruvettiin pääsemään kaikki välit viidellä. Kaksi kaarta laajemmin sisäpohkeen ympäri ja yksi enemmän sisäreunasta. Olin tyytyväinen ja ope oikein tyytyväinen.

Sitten huilitauon jälkeen tultiin edelliskerran tapaan kolmea puomia suoralla linjalla. Ensin vasen kierros, toiveena 4 + 4 laukkaa. Ei oikein onnistunut, ekalle ei osuttu ja jälkimmäinen väli tuntui kammottavan pitkältä. Ainakin kahdella ensimmäisellä kierroksella jälkimmäiseen väliin livahti viides. Lopulta usutin ja komensin ja venyttiin neljään. Sitten tuli tarkistusmittaus ja väli lyheni hitusen. Olikohan jotain 15 metrin pintaan tai vähän päälle. Kun jatkettiin niin yhä ensimmäiselle oli vaikea osua. Jos laukkaa oli enemmän niin Assi kanttasi kauempaa päädystä. Keskimmäisellä puomilla valui kohti uraa ja estelystäni vähintään vaihtoi laukan vääräksi. Taidettiin joka kerta tulla viimeiseltä puomilta väärässä (oikeassa) laukassa alas. Tultiin myös 4 + 5. Onnistui mutta nopeammin kiinni. Vähän parani muttei priimaa. Humma oli makuuni liian mutkallakin.

Oikeassa kierroksessa lähti sujumaan vähän paremmin. Aloitettiin 5 + 5. Rennot kädet. Lopulta pääsin odottamaan neljään. Viimeinen kierros oli oikein sujuva eikä lähdetty tekemään väleihin eri askelmääriä. Voisin kyllä viettää vaikka koko tunnin tämän tehtävän parissa. Tänään taisi olla kuski, jolla meni noin 10 kierrosta sisäistää tämäkin tehtävä.

Lopuksi tultiin keskilinjaa kohti ovea. Maapuomi, n. 10 metriä (3 askelta) ja okseri. Koottua laukkaa mutta silti aktiivisesti. Tämä tuli ihan hyvin. Vähän piti uralta kaartaessa muistuttaa raipalla aktiivisuudesta. Mutta ihan rullaavaa ja polkevaa laukkaa saatiin käännökseen keskilinjalle! Osuin mielestäni joka kerta aika hyvin puomin keskelle. Paikatkin ihan ok. Sitten ajattelin vähän liikaa kokoamista enkä tajunnut että oikeasti pitää sujua paremmin eteen. Välillä jäätiin esteestä hieman kauas. Hypyn jälkeen hetki laukkaa suoraan ja käyntiin yhä linjalla ennen ovea.

Tultiin tämä jokunen kerta. Välissä parit huilit. Vasemmassa kierroksessa Assi oli löysempi. Kertaalleen kopsautti etusensa esteen päälle niin että meinasi mennä turvalleen. Kuskikin vähän huojahti mutta pysyttiin pystyssä ja minä kyydissä. Eikä estekään pudonnut. Puhuin ruotsalaisista maastoestemekanismeista mutta ihan tavallinen turvakannatin olisi ollut tässä pop. Onneksi ei käynyt mitään.

Jokusen kerran laukka vaihtui matkan varrella. Mutta koska tehtävä oli suoralla linjalla niin en juuri miettinyt laukkoja. Tässäkin kuski tarvitsi useamman toiston että tajusi mitä kannattaa tehdä. Eli sujua puomin jälkeen paremmin eteen. Raippa apuun ponnistuksessa, kaipasi ope. Väliin tuli myös pari oikein tyylikästä hyppyä. Vähemmän tyylikkäissä osasin istua pystyssä ja ohjat valuivat pitkiksi. En tuijotellut korkeutta kovin tarkkaan mutta max 80 cm, luultavasti vähän vähemmän. Kuitenkin lopuksi esteen kokoinen eli yli 65 cm.

Lopuksi hetken kävely ennen loppuhölkkää. Siinä Assilla meinasi taas olla alkuun kiire. Sitten otti pitkiltä sivuilta parit hätkähdykset. Tunnin ainoat. Vähän väistätin vauhdin hillitsemiseksi. Sitten piti ratsastaa jo eteen. Ja ulko-ohjalla lavat haltuun. Melko lyhyet hölkät. Lopuksi taas kuski alas, satula pois, loimi niskaan ja hyvät talutukset loppuun. Loppukäynneissä aika kuluu aina nopeasti ja takaisin talliin vetää lähinnä tarve päästä ennen yötä pois.

Hieno Assi, oli taas niin mainiota tänään! Taas hommassa oli niin paljon enemmän järkeä kuin joskus muinoin kun laukka sammui kääntäessä.

Ongelmia:
reippaammassa laukassa suoruuden kanssa oli haasteita
hyppäsi vasemmasta laukasta löysemmin
kertaalleen kompastui puomiin ja mentiin lähes nenälleen
kuskilla meni tänään useampi kierros että sai juonesta kiinni kullakin tehtävällä

Parannusta:
oikea kantapääni oli itsestään alhaalla (ainakin käynnissä)
tänään en etukenottanut
ei pukkeja
sain lopulta juonesta kiinni tehtävillä
muutama oikein makea hyppy
kannuksettomuus ei haitannut
päästiin ongelmitta molempiin päätyihin
Assilla oli hyvä aktiivisuus
tulin onnelliseksi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Kommentit hyväksytään moderoinnin kautta.
-Nora