Estevalkan heppani oli tavalliseen tapaan Valma. Tänään hepo oli jo valmiiksi sisällä. Satulaa katseli pahalla silmällä mutta suitsien laitto sujui yllättävän hyvin. Satulavyön sai taas kiskottua suht helposti vikoihin reikiin. Ratsukoita valkassa oli tänään vain 4. Tunnin jälkeen tajusin että olin kerrankin porukan nuorin. Estepiirustusta ei ollut niin kasailtiin jotain summassa. Pihalla oli +7 ja me siis maneesissa.
Hepo oli tänään reipas mutta rauhallinen. Ravissa säätelin vauhtia keskiraviyrityksistä kootumpaan. Hyvin tuli takaisin mutta reipasta menoa sai pyydellä aika kovasti. Laukassa pudotteli tänään raville ja uudet nostot oli vähintään rumahkoja. Välillä sitten himmailin kunnolla ja nostin vasta sitten uudestaan. Opella ei ollut visioita että mitä tehdään tänään vaan kyseli toiveita. Ajattelin laukansäätelyä mutta olisi Valmalla ollut melko työlästä. Tekniikkaa toivoi joku ja sitä sitten mentiin.
Tänään mentiin kisameiningillä ja saatiin tyylipisteitä. Eka laji oli puomin yli 6 kierrosta laukkaa oikeaan kierrokseen. Tyylikäs ja tasapainoinen ylitys toi 2 p, huonompi 1 p ja jos ei osunut tai ylitys tuli ravissa niin 0 p. Alotettiin oikein, 2, 1, 1, 2 ja sitten joku levähti ja vikat tuli nolliksi. Tultiin monesti lähelle. Jälkimmäinen kakkonen taas kauas. Saatiin sakkokierros mutta sekin epäonnistui. Vasta kun ope huusi että lyhennä ja ratsasta niin päästiin taas oikein. Itellä edelleen vähän hahmotusongelmia sopivan laukan kanssa. Maksimipisteistä (12) saatiin siis puolet eli 6.
Seuraava tyylilaji oli kahden pienen pystyn ratsastaminen ympyrällä vasempaan kierrokseen. Etäisyys 17 m ja väliin piti saada 5 laukkaa. Kolme kierrosta putkeen ja joka kierrokselta 2 p jaossa. Myötälaukka ja oikeat askelmäärät toivat pisteitä. Eka yritys meni melko pipariksi. Valma oli ekan esteen jälkeen lähdössä oikealle, tie levähti ulos ja laukka vaihteli matkalla. Kuudella laukalla kuitenkin selvittiin kakkosestakin yli. Nolla pistettä. Toinen ja kolmas yritys toi 2 p mutta vauhti meinasi kiihtyä ja tultiin aavistus lähelle. Vikalla kerralla tiputti raville ennen ekaa ja siksi loikattiin sille vähän kaukaa. Ei auttanut yhtään kaarteessa. Tästä osiosta siis 4 p kuudesta. Yhteensä 10 p.
Sitten samaa mutta esteet nousi. Korkeutta oli n. 70 - 75 cm. Ekan alle tuli äksät, toisen alle jakkarat. Meidän piti mennä väli 4 laukalla. Ei ole Valma vissiin jakkaroiden yli ennen hypännyt ja semmosta oli tuijotuskin. Taas meinattiin ensin ekan jälkeen poistua oikealle. Kuusi laukkaa väliin ja kuski ei pysynyt hypyssä mukana. Nolla pistettä. Hypyn jälkeen Valma vähän kiihdytteli ja tehtiin väliin viilentelyvoltti. Toinen kierros meni paremmin mutten silti ollut kakkoshypyssä ihan mukana. Vikan jälkeen oli vääriä laukkoja. Pisteitä tuli kierrokselta taas 4 kuudesta eli 14 p kasassa.
Tämän jälkeen tultiin kaareva linja kahdesti peräkkäin. Kummallakin kierroksella jaossa oli 3 p. Yksi piste kummastakin vaihtuneesta laukasta ja yksi kaaresta ja ponnistuspaikoista. Ekalta kierrokselta saatiin 2, laukat vaihtui ja kaari oli hyvä mutta seitsemäs askel jäi pieneksi, tultiin lähelle ja kopsahti puomiin. Ratsastin kuulemma välissä turhaan eteen. Tätä en itse huomaa. Seuraavalla kierroksella tehtiin vähän tiukempi kaarre kuudella laukalla ja hypättiin jälkimmäinen kauempaa. Laukat vaihtui edelleen ja saatiin nyt se 3 p. Tältä kierrokselta siis 5 kuudesta eli 19 p kasassa.
Viimeinen koitos oli tulla kaareva linja toisesta suunnasta ja sen jälkeen jatkaa suunnanvaihtoesteelle. Kaarevalta 3 p jaossa ja suunnanvaihtoesteeltä 3. Kriteereinä vikalla tasaisuus, suoruus, tie, laukan vaihtuminen ja ponnistuspaikat tai jotain tuohon suuntaan. Ekalla kerralla tulin muka hyvin, kontrolloidusti ja hyvän tien. Ennen estettä Valma lähti viettämään vasemmalle mutten päästänyt ohi. Tultiin sitten ihan juureen ja pudotti takasilla. Hepo suuttui siitä, loikkasi ilmaan ja pukitti. Kuski kellahti pukista kaulalle mutta sinnitteli kyydissä. Pääsin takaisin tasapainoon ja sain menon haltuun. Päivän tähtihetket kun pysyy rodeoliikkeissä kyydissä!
Uusi yritys ja nyt oikeasti huolellinen tie. Hyvin päästiin yli mutta vauhti kiihtyi välillä. Kuudella mentiin taas (en kyllä ehtinyt laskea). Oven päädyssä sain ottaa aika kovasti kiinni että vauhti tuli haltuun. Meinasi tulla liiankin hyvin takaisin ja sitten pyysin jo vähän eteen ettei pudota raville. Kontrolloidusti suoristaen suunnanvaihtoesteelle (ope huusi lähestyessä että lyhennä) ja ponnistaessa fokus uuteen suuntaan. Hienosti yli. Siitä 3 p mutta kaarteesta tuli kakkosesta ohimenon takia nollat. Kokonaispisteet siis 22 ja sillä päästiin kakkosiksi. Kahden pisteen päähän voittajasta. Kovin suuria ei piste-erot muutenkaan olleet. Meidän heikkoudet oli puomit, kiihtyminen jännillä esteillä, laukansäätely ja ponnistuspaikat.
Saatiin kaareva vielä sakkokierroksena. Nyt piti tulla seitsemällä askeleella. Kaarteen olisin voinut ratsastaa vieläkin pulleammin, nyt meni aikamoiseksi pidättämiseksi. Ope huusi että istu hitaaksi. Mahtuihan ne askeleet sinne mutta tiukkaa teki. Jos olisin päästänyt niin olisi varmaan singonnut kauempaa. Alkutunnin lähelle-ongelmasta päästiin siis eroon. Olin tyytyväinen että päästiin vielä parantamaan.
Loppuraveissa Valma jolkotteli oikeaan kierrokseen rauhassa mutta vasempaan kiihdytteli. Yritin päästää vähän pidemmälle ohjalle. Taas painui välillä kuolaimen alle. Kuten koko tunnin muutenkin. Lopuksi otettiin taas muutama peruutusaskel. Ei edelleenkään kovin sujuvasti. Kouluradalla oikein hyvällä tuurilla vitonen, arvelen vahvasti että jää alle. Ope vinkkasi että kannattaa laittaa punainen ruusuke häntään. Niin meinasinkin. Lähinnä vastaantulijoiden takia siis.
Valma hikosi itsensä taas ihan märäksi. Pesarille, harjapesu ja kaivelin sille fleeceloimen niskaan. Sillekin irvisteli.
Ongelmia:
tekniikassa hienosäätöpuutteita
ope kommentoi että Valma vetää kyllä kaulan nippuun muttei lyhennä laukkaa
Parannusta:
pysyin kyydissä
ei kieltoja
ei säpsynyt omiaan
Anne kuvasi taas meidän menoa. Vihdoin on loikkakin tallennettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!
Kommentit hyväksytään moderoinnin kautta.
-Nora